Popcash

Isnin, 14 Disember 2020

Dulu semak samun! Tanam cili, pulangan cecah RM23,000


 Siapa Sangka rantau yang Awalnya dipenuhi semak Samun dan dihuni haiwan di Kampung Mengambang Lekor, Kuala Terengganu, Terengganu Boleh Bertukar Menjadi Pusat penanaman cili Hingga Membawa pulangan lumayan semasa Berbilang Bulan diusahakan. 

Memetik laporan portal media tempatan, Ia bermula dengan tekad dan masalah seorang wanita gigih yang dikenali sebagai Toh Puan Seri Tuan Faizah Tuan Ab Rahman yang percaya bahawa pertanian secara fertigasi boleh diperluaskan di Terengganu, khas di lokasi yang tidak terdapat tanah

Lebih membanggakan, tanaman cili jenis Sakata gred A yang diusahakan oleh persatuan Khairunnisa itu dapat dijual lebih RM16,000 pada bulan Mei lepas dan hasil hasilnya melonjak kepada lebih RM23,000 bulan ini.

Persatuan Khairunnisa yang merupakan badan bukan kerajaan (NGO) yang dianggotai oleh isteri wakil rakyat Terengganu dan Tuan Faizah yang menjadi isteri kepada Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, adalah pengerusinya.

Katanya, mendapat ilham untuk mempelbagai kaedah tanaman pembacaan dan menonton beberapa video YouTube, sebelum mengambil langkah selanjutnya, dapatkan dari Jabatan Pertanian Terengganu.

Dia mengatakan, sebagai permulaan hanya 560 pokok cili ditanam di dalam pasu dan digantung di tiang secara tersusun bersama sistem pangairan khas untuk mengelak ia ditenggelami udara tiba tiba musim tengkujuh.

Tuan Faizah berkata, konsep fertigasi dan pertanian dalam bandaraya perkara yang baru baginya kerana sebelum Ahmad Samsuri dilantik sebagai pemimpin, aktiviti yang telah dilakukan secara kecil-kecilan, namun terdapat menetap di negeri itu, dia menggunakan kaedah yang berkaitan dengan popular.

Selain penanaman cili, pemegang Ijazah Pengajian Dakwah dari Universiti Kebangsaan Malaysia dan pernah menjadi usahawan semasa tamat pengajian di United Kingdom dalam bidang fesyen itu turut menggunakan kawasan kediamannya dengan menanam pelbagai sayuran.

Bukan hanya sawi, bayam, terung dan lada habareno, tetapi juga tanaman yang agak jarang di tanam seperti buah timah, strawberi, markisa dan portaluca, turut serta di subur di situ.

Tuan Faizah berkata, kawasan tanaman di sekitar kediamannya itu kini dibuat pusat maklumat pertanian bandar dan sering menerima kunjungan dari pelbagai pihak untuk mendapatkan inspirasi serta mendalami proses penanaman awal hinggalah cara pilihan pasu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Aliff menumpang di rumah saya atas izin ibunya – Sarah Yasmine

  KUALA LUMPUR – Enggan tindakan disalah erti, Sarah Yasmine membenarkan Aliff Aziz menumpang di rumahnya selama sebulan adalah demi memenuh...