Selasa, 14 April 2020

Bisnes Online Satu Keperluan


Main media sosial, orang anggap hal kecil.
Apabila ada orang buat jualan berjuta, kita pandang sebelah mata. Rasa susah nak percaya.

Ini yang berlaku semasa PKP. Apabila dah biasa dengan jualan di mall atau mana-mana ruangan offline, kedai dan sebagainya, kita tak kisah dengan jualan secara online.

Kali ini, medan online terpaksa diikuti. Semua tempat mengambil pesanan melalui sistem atau paling kecil caranya pun melalui Whatsapp.

Kawan-kawan,

Main media sosial langkahnya kecil sahaja. Semua medan ini percuma. Pembangunan #content di wall kita itu yang perlu diusahakan dengan sebaiknya.

Boleh jadi ia akan membuka banyaknya jalan, memunculkan berbagai pintu dan tiba-tiba di tangan kita ada bermacam kunci.

Lalu kita buka dan kita lihat wah banyaknya rezeki.

Iya, ada orang jualannya sehingga RM10,000 seminggu semasa PKP ini. Semalam rakan saya menjual makanan hanya di kawasannya sahaja, jualan sehari mencecah RM4,200. 

Siap ada beberapa runner yang uruskan penghantaran semuanya. Beliau hanya guna Instagram dan Facebook sahaja. Dari segi sistem semua guna Whatsapp.

Tak salah mencuba, tak perlu bimbang, buang ego, buang sombong, dulu kita semua kaya-kaya beli karipap pun dari IKEA, boleh jadi hari ini kita hanya pandai itu sahaja.

Maka juallah, supaya kita juga ada pendapatan. Tak salah baru bermula. Yang salahnya tak buat apa-apa langsung.

Begitulah.

Khairul Hakimin Muhammad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Aliff Aziz minta maaf(Video)

  [VIDEO] Gagal Tahan Sebak Minta Maaf Pada Isteri, Aliff Aziz Perjelas Tindakan Dedah Kes ‘Curang’ Bella Astillah… – “Masa Tu Saya Rasa Mar...