Isnin, 13 April 2020

10 Perkara Tentang Content Marketing Hari Ini.

10 Perkara Tentang Content Marketing Hari Ini.

1. Hampir 80% pencarian 1-1 produk atau perkhidmatan menggunakan telefon bimbit berakhir dengan pembelian.

2. 48% pengguna media sosial tertarik dengan 1-1 produk hanya kerana penerangan yang betul dan pengiklanan yang ringkas dan padat.

3. Hampir 90% pembeli bersetuju apabila dia mahu membeli sesuatu dari seseorang di media sosial, dia mahu melihat gambar orang yang menjual serta yakin nama yang digunakan adalah nama manusia (bukan nama syarikat atau nama kedai).

4. Dikatakan, setiap 500 follower yang anda dapat, anda boleh menjana RM250/jam. Ia adalah kaitan penggunaan posting untuk mengumpul crowd atau menaikkan engagement atau terus membuat iklan. 

5. CMI Marketing Prof 9th Annual Marketing Survey mengatakan, “90% of successful content marketers prioritize their audiences needs over the sales and promotional messages,” dengan kata lain, posting crowd dan side vs iklan ialah 9:1.

Sekiranya anda membuat status iklan atau promosi produk lebih banyak dari status kehidupan yang memberi manfaat, anda akan hilang 5-12% audien pada setiap hari. 

6.  Hashtag digunakan di dalam content atau story, bukan lagi sebagai list di bahagian bawah posting. Ia sangat bagus digunakan bagi produk atau kempen.

7. Facebook menjadi medan education dan Instagram adalah medan entertainment. Ke 2-2 medan ini mempunyai asas dan ‘game’ berbeza.

8. React (klik like atau mana-mana butang emosi kepada komen atau terus reply) akan menjadikan orang itu setia dengan anda. 81% orang yang suka komen akan berubah kepada pelanggan kepada produk anda.

9. Facebook bersetuju untuk membuang akaun anda sekiranya anda bercakap dengan bahasa kasar, mengugut, memberi info salah, copy paste (walau dengan kredit) serta membawa pergaduhan di mana-mana ruangannya. Sesiapa sahaja boleh report dan akaun anda boleh dipenjarakan atau dibuang terus.

10. 63% pelanggan bersetuju yang mereka lebih yakin kepada satu-satu bisnes atau produk apabila syarikat tersebut juga mempunyai website atau blog.

Sumber: SocialMediaExaminer, JeffBullas, CMI, ContentExpert.

Khairul Hakimin Muhammad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Aliff Aziz minta maaf(Video)

  [VIDEO] Gagal Tahan Sebak Minta Maaf Pada Isteri, Aliff Aziz Perjelas Tindakan Dedah Kes ‘Curang’ Bella Astillah… – “Masa Tu Saya Rasa Mar...