Khamis, 8 Oktober 2020

Tips Cara Untuk Tulis Headline

"TULIS IKLAN PENDEK PUN ORANG TETAP TAK PEDULI IKLAN SAYA"

Iklan pendek atau panjang tapi orang tak baca tak guna juga. Mesej iklan tetap tak sampai.

Nak pelanggan baca iklan, kena bagi pelanggan 'rasa' dengan tajuk atau headline yang menangkap perhatian.

Dalam dunia pengiklanan, antara copywriter terkenal dan menjadi rujukan sampai sekarang adalah David Ogilvy.

David Ogilvy cakap:
“Apabila anda menulis headline, anda telah menghabiskan 80 sen daripada $1 anda.”

Ini menunjukkan betapa pentingnya headline dalam copywriting iklan. 


Apa tips yang Ogilvy ajar untuk tulis headline?

.

1. Fokus fakta yang menarik tentang produk

Antara ‘personal favorite’ headline yang ditulis oleh David Ogilvy adalah headline untuk iklan Rolls Royce.

"At 60 miles an hour the loudest noise in the new Rolls-Royce comes from the electric clock"

Headline ini telah menjadi rujukan copywriter zaman berzaman.

Ogilvy cakap yang dia hanya menulis FAKTA semata-mata dan fakta itu mestilah menarik minat target market, bukan fakta yang membosankan.


.

2. Headline mestilah bertujuan menapis prospek

Headline kita mestilah tarik perhatian target market yang TEPAT dengan bagitahu apa manfaat yang target market kita nak. Dari sini sebenarnya kita akan tapis orang yang baca iklan kita.

Davild Ogilvy pernah tulis iklan untuk satu produk krim hormon. 

“How Women Over 35 Can Look Younger”

Dalam headline ni, target market yang produk ni cari adalah wanita berumur 35 tahun dan ke atas yang nak nampak muda.

Jelas kan?

Headline dah siap-siap tapis siapa yang perlu baca iklan ni sampai habis. Wanita yang berumur 35 tahun ke atas pun akan rasa ‘bodoh’ kalau tak baca iklan ni.

.

3. Gunakan bahasa mudah

Gunakan bahasa biasa yang prospek atau target market kita guna dalam perbualan harian. Elakkan bahasa yang susah difahami atau jargon yang pelik-pelik.

Masih ingat iklan krim hormon tadi?

David Ogilvy pernah gunakan perkataan ‘obsolete’ yang bermaksud usang atau tua, tapi 43% target market dia tak tahu apa maksud ‘obsolete’.

Jadi, dia ubah kepada umur 35 tahun. Lebih mudah faham, tak perlu orang nak berteka-teki berapa umur yang sesuai untuk baca iklan ni.

.

Best kan kalau boleh tulis headline yang power?

Lagi best kalau copywriting iklan tu pelanggan akan baca sampai habis. Sebab iklan yang bagus perlukan ramuan yang cukup supaya pelanggan akan terus bertindak lepas baca iklan.

Nak tahu apa ramuan penting yang perlu ada dalam copywriting iklan yang berkesan?

Klik sini : https://brc.my/copywriting-101-cara-buat-iklan-copywriting/hai/278

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Aliff Aziz minta maaf(Video)

  [VIDEO] Gagal Tahan Sebak Minta Maaf Pada Isteri, Aliff Aziz Perjelas Tindakan Dedah Kes ‘Curang’ Bella Astillah… – “Masa Tu Saya Rasa Mar...