Khamis, 28 Mei 2020

Cooywriting perlu ada gambar atau video?

Copywriting perlu ada gambar saja atau perlu ada video?

Mana satu lagi berkesan?

Copywriting atau video?

Sebenarnya, dua-dua jawapan ini betul.

Dalam video, ada copywriting.

Dalam copywriting, boleh gunakan video.

.

Video bergerak sebagai media.

Setiap media, perlukan copywriting.

Benda paling penting adalah:

.

1 - Faham fungsi iklan paling utama iaitu ‘tarik perhatian’.

2 - Ada 2 elemen utama yang boleh kita eksperimen untuk capai matlamat ‘tarik perhatian’.

.

3 - Elemen pertama: Tajuk. 

Tajuk yang bagus dan ada nilai emosi adalah tajuk yang paling berpengaruh untuk buat orang baca iklan kita.

4 - Elemen kedua: Visual. 

Gambar atau video yang kita gunakan dalam iklan.

.

5 - Setiap minggu, kita kekalkan content iklan kita.

6 - Untuk content yang sama, kita cuma perlu tukar tajuk dan visual iklan saja.

.

7 - Walaupun content iklan sama, namun impaknya jauh berbeza apabila kita eksperimen dua elemen di atas.

8 - Tajuk iklan yang bagus, boleh menghidupkan kembali iklan yang sendu.

Siapa belajar sesuatu di sini?

Share & tag rakan-rakan yang boleh dapat manfaat daripada post ini.

#adsmarathondigital

Aliff Aziz minta maaf(Video)

  [VIDEO] Gagal Tahan Sebak Minta Maaf Pada Isteri, Aliff Aziz Perjelas Tindakan Dedah Kes ‘Curang’ Bella Astillah… – “Masa Tu Saya Rasa Mar...