#Content terbina dengan adanya elemen emosi. Segala hal tersebut akan menyebabkan orang yang membaca atau yang melihat video akan lebih merasai apa yang mahu disampaikan.
Pembaca sangat suka dirinya “masuk” ke dalam cerita. Ianya secara spontan akan membaca sehingga habis kisah tersebut.
Ini disebut sebagai “tersentuh.”
Untuk dapat elemen itu, rahsianya ialah visualkan emosi tersebut.
Contoh:
Gembira = hingga kami berpelukan.
Sedih = sampai mengalir air mata.
Kecewa = hingga menekup muka.
Ayat-ayat visual begini wajib digunakan untuk memberi sentuhan kepada content atau story telling. Sama juga jika mahu ianya digunakan di dalam ayat iklan (copy-writing). Perkataan seperti:
Zero risiko = tak perlu berdebar bimbang bukan-bukan.
Lekas beli = nanti rugi dan menyesal kemudian hari.
Tinggal 2 helai sahaja = nanti menangis bucu katil.
Semua ini adalah ayat yang boleh kita gambarkan dan itulah yang menjadi penguat kepada kisah atau cerita tersebut.
Begitulah.
Khairul Hakimin Muhammad,
Nak tips content / story telling lagi, terus ke sini: https://t.me/ContentKHM